ΤΑ ΚΟΣΤΗ, ΟΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΑΠΕΙΛΕΣ
18/01/14 - 14:23
Μια έκδοση με δώρο ένα συλλεκτικό τεύχος του περιοδικού ΠΟΛΕΜΟΣ & ΙΣΤΟΡΙΑ ή εναλλακτικά το τεύχος των εκδόσεων ΠΟΛΕΜΙΚΕΣ ΜΟΝΟΓΡΑΦΙΕΣ με το ντοκουμέντο της έκθεσης του ελληνικού κράτους στην διάσκεψη των Παρισίων το 1947 για τις καταστροφές που προκάλεσαν οι Γερμανοί στην Ελλάδα τον Β'ΠΠ.
Όλες τις λεπτομέρειες του ημαντικότερου προγράμματος της ΠΑ, μέχρι την ώρα που θα υπάρχει νέα παραγγελία Μαχητικού Αεροσκάφους, η οποία κατά τα φαινόμενα θα καθυστερήσει 3-5 χρόνια ακόμα μπορείτε να διαβάσετε στην ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ, μαζί με δεκάδες ειδήσεις και αποκλειστικά ρεπορτάζ από το χώρο των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων και του παγκόσμιου ένοπλου ισοζυγίου, μαζί με άρθρα για την κοινότητα των υπηρεσιών πληροφοριών κλπ.
Ωστόσο το πρόγραμμα του εκσυγχρονισμού/αναβάθμισης των ελληνικών F-16, αναμένεται να ξεπεράσει ματά πολύ το κονδύλι των 350-400 εκατομμρίων που είχε προβλεφθεί αρχικά.
Αλλωστε τότε το πρόγραμμα αφορούσε μόνο "ομογενοποίηση" των F-16 με το πρόγραμμα CCIP, ενώ τώρα προβλέπει την εγκατάσταση ραντάρ AESA.
Για να δοθεί μια εικόνα του συνολικού κόστους που θα φτάσει τπο πρόγραμμα αναφέρουμε ότι η Υπηρεσία Συνεργασίας Ασφαλείας του υπουργείου Άμυνας (DSCA) των ΗΠΑ ειδοποίησε στις 13 Ιανουαρίου το Κογκρέσο για πιθανό πρόγραμμα εκσυγχρονισμού 60 μαχητικών αεροσκαφών F-16 Block52 με διαδικασίες Στρατιωτικής Πώλησης Εξωτερικού (FMS) της Σιγκαπούρης, με συνολικό εκτιμώμενο κόστος $2,43 δισ.!
Συγκεκριμένα, η ειδοποίηση περιλαμβάνει 70 ραντάρ AESA, 70 συστήματα ναυτιλίας (GPS/INS) LN-260, 70 συστήματα απεικόνισης επί κάσκας JHMCS, 70 συστήματα Aναγνώρισης Φίλου ή Εχθρού (IFF) APX, προμήθεια μικρού αριθμού κατευθυνομένων βλημάτων και βομβών για δοκιμές πιστοποίησης καθώς και υπηρεσίες εκπαίδευσης και λογιστικής υποστήριξης.
Αν εξαιρέσουμε τα JHMCS, τα IFF και τα όπλα, αλλά προσθέσουμε και μία σειρά άλλων όπως δομικές αναβαθμίσεις, προσθήκες νέων οθονών νέο κόκπιτ, ουσιαστικά στα Block 50 και πάνω απ'όλα ότι το ελληνικό πρόγραμμα εκσυγχρονσμού θα αφορά σχεδόν τα διπλά αεροσκάφη (περί τα 125) και ότι οι εργασίες στα F-16C/D Block 50 θα είναι εξαιρετικά εκτεταμένες λόγω παλαιότητας, τότε ίσως και να είναι λίγα τα 2,43 δισ. δολ.!
Yπενθυμίζεται ότι με διαδοχικές παραγγελίες, η Πολεμική Αεροπορία της Σιγκαπούρης παρέλαβε 70 αεροσκάφη F-16 μεταξύ 1998-2004, εκ των οποίων τα 62 F-16C/D Block 52.
H τελευταία παρτίδα των 20 αεροσκαφών που παραδόθηκε μεταξύ 2003-2004 στο πλαίσιο του προγραμμάτος Peace Carvin IV αναφέρεται συχνά ως -Block52+, έχοντας ανάλογα χαρακτηριστικά με τα ελληνικά.
Το κόστος πολύ δύκσκολα θα συμπιεστεί στα επίπεδα που θέλει η ΠΑ, αλλά το πρόγραμμα είναι μονόδρομος.
Εστω και έτσι θα είναι η μοναδική απάντηση, μαζί με μια πιθανή αγορά νέων ρωσικών SHORADS, στις μάζες των τουρκικών F-35 και εκσυγχορνισμένων F-16, αφού τα ραντάρ AESA δίνουν υπεροχή έναντι των τουρκικών F-16 και "υπόσχονται" "αξιοπρεπή" διακριτική ικανότητα για τα F-35.
Eστω και αν τα τελευταία θα είναι πρακτικά αδύνατον να αναχαιτιστούν για ένα λόγο απλό: Θα είναι εξοπλισμένα με το βλήμα αέρος-αέρος Meteor, το οποίο θα εκτοξεύεται από αποστάσεις τέτοιες και με ταχύτητες τέτοιες (6 Μach από τα 120 χλμ.) που η διαφυγή από τον συνδυασμό F-35/Meteor να φαντάζει πολύ δύσκολη.
Αλλά όπως προαναφέραμε, παρά το υψηλό κόστους ο εκσυγχρονισμός των F-16 είναι μονόδρομος από την στιγμή που δεν υπάρχει διάθεση δαπάνης ενός ποσού της τάξης των 7 δισ. ευρώ έστω για 60 δυτικά μαχητικά 4ης γενιάς, ή για 100 ρωσικά Su-35 που απαιτούν βέβεια την δημιουργία και κατάλληλης υποδομής, η οποία πάντως περιλαμβάνεται στο "τσουχτερό" νούμερο των 7 δισ. ευρώ.
Ακόμα και μεταχειρισμένα Eurofighter ή Rafale θα απαιτήσουν κατ'ελάχιστον, μαζί με την δημιουργία υποδομής, ένα ποσό της τάξης των 80 εκατ. ευρώ η μονάδα και αυτή την στιγμή δεν υπάρχουν στις διαμορφώσεις πολλαπλού ρόλου με ραντάρ AESA που θέλει η ΠΑ.
Εδώ που φτάσαμε εύκολες αποφάσεις δεν υπάρχουν και ίσως θα πρέπει να συνηθίσουμε σε μία κατάσταση ήσσονος κυριαρχίας στο Αιγαίο από την στιγμή που η Ελλάδα δεν "απελευθερώσει" τον γεωστρατηγικό προσανατολισμό της και δεν αποκτήσει ξανά δημοσιονομική κυριαρχία...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου