Τις κόκκινες γραμμές τους καλούνται να ξεδιαλύνουν μέσα στις επόμενες ημέρες οι θεσμοί και η Αθήνα όμως Μαξίμου και Βρυξέλλες κινούνται σε διαφορετικά μήκη.
Σε διαφορετικά μήκη κύματος κινούνται Μαξίμου και Βρυξέλλες. Την ώρα που από το Brussels Group τα μηνύματα δείχνουν σημαντικές αποκλίσεις, κυβερνητικές πηγές επιμένουν να αισιοδοξούν για συμφωνία έως το τέλος του μήνα, το κείμενο της οποίας όπως υποστηρίζουν έχει αρχίσει να γράφεται. Αυτή η συμφωνία, επαναλαμβάνουν θα πρέπει να είναι ενιαία και βιώσιμη.
Κυβερνητικά στελέχη στο περιθώριο της συνεδρίασης της Κεντρικής Επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ τόνιζαν, σε σχέση με τις διαφωνίες του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου ότι πίσω από αυτό κρύβονται οι Γερμανοί. Σε ό,τι αφορά στη στάση του ΔΝΤ οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι έχει διαμηνύσει πως έχει μεν τις απόψεις του, ωστόσο σημειώνουν ότι δεν θα τορπιλίσει τη συμφωνία αναλαμβάνοντας την ευθύνη του αδιεξόδου. Κυβερνητικοί παράγοντες υπογράμμιζαν, επίσης, ότι μέχρι το τέλος του μήνα θα υπάρχουν εξελίξεις.
Η Αθήνα και οι θεσμοί καλούνται να ξεδιαλύνουν τις κόκκινες γραμμές τους μέσα στις επόμενες ημέρες καθώς ο χρόνος για την επίτευξη συμφωνίας πιέζει πλέον ασφυκτικά.
Πέρα από τους διαδικαστικούς λόγους –ψήφιση του κειμένου από τα εθνικά κοινοβούλια, υπάρχουν και ουσιαστικοί οικονομικοί λόγοι, καθώς από τον Ιούνιο η Ελλάδα μπαίνει στο τρίμηνο «φωτιά», ένα τρίμηνο γεμάτο από οικονομικές υποχρεώσεις, τόσο προς το εσωτερικό, όσο και προς το εξωτερικό ύψους πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ.
Η συμφωνία θα πρέπει να εξασφαλίσει στην Ελλάδα κονδύλια άνω των 3,6-3,8 δισεκατομμυρίων ευρώ που μπορούν να προσφέρει o ESM με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Έτσι, αν δεν αποφασιστεί σε αυτή τη φάση η συμμετοχή και του ΔΝΤ, τότε η μόνη λύση που φαίνεται αυτή τη στιγμή στον ορίζοντα είναι το να επιτρέψει η ΕΚΤ την αύξηση του ορίου έκδοσης των εντόκων γραμματίων από τα 11 δισεκατομμύρια ευρώ.
Ενημέρωση για πρόοδο επί των συγκεκριμένων θεμάτων που χωρίζουν τις δύο πλευρές -ασφαλιστικό, εργασιακό, δημοσιονομικό- δεν υπάρχει, ενώ μετά το «φιάσκο» των τελευταίων ημερών με τονΦΠΑ, προστίθεται και ο συγκεκριμένος φόρος στα ανοικτά «μέτωπα».
Δημοσιονομικό
Επί του θέματος, τηρείται σιγή ιχθύος αν και από το δημοσιονομικό εξαρτώνται σχεδόν τα πάντα και κυρίως τα μέτρα που θα ληφθούν για το 2015 και για το 2016. Φαίνεται να υπάρχει σύγκλιση απόψεων στο να εφαρμοστεί ένα οπισθοβαρές πρόγραμμα, το οποίο θα μεταθέτει το κύριο βάρος των μέτρων για την επόμενη χρονιά.
Πώς θα γίνει αυτό; Θα κατέβει ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος για το 2015 (ούτως ή άλλως έχει περάσει η μισή χρονιά και τα περιθώρια αντίδρασης είναι πολύ μικρά για φέτος, καθώς μόνο μέτρα έκτακτου χαρακτήρα μπορούν να αποδώσουν) και θα ανέβει για το 2016.
Για το 2015, δεν αποκλείεται να υπάρξει συμφωνία για πρωτογενές πλεόνασμα στην περιοχή του 1% (λίγο πάνω ή λίγο κάτω), ενώ για το 2016 ο πήχης μπορεί να είναι ακόμη και στο διπλάσιο.
Σε τι μεταφράζονται αυτά τα ποσοστά; Σε μέτρα τουλάχιστον 1,5 δισ. ευρώ για το 2015 και πάνω από τρία δισ. ευρώ για το 2016. Αυτός είναι και ο λόγος, για τον οποίο έχει διαρρεύσει ότι αναζητείται πακέτο μέτρων της τάξεως των 4-5 δισεκατομμυρίων ευρώ για τη διετία. Για φέτος, είναι πολύ πιθανό να υπάρξουν μέτρα έκτακτου χαρακτήρα(έκτακτη εισφορά σε επιχειρήσεις, κίνητρα επαναπατρισμού κεφαλαίων, κίνητρα για υποβολή δηλώσεων προηγούμενων ετών κλπ), ενώ από τα μέτρα μόνιμου χαρακτήρα, το πιο σοβαρό θα είναι ο ΦΠΑ, ο νέος φορολογικός νόμος που θα έρθει το φθινόπωρο (θα επανεξεταστούν φορολογικές απαλλαγές αλλά και οι κλίμακες φορολογίες εισοδήματος), η αύξηση της εισφοράς αλληλεγγύης και η αύξηση του φόρου πολυτελούς διαβίωσης.
ΦΠΑ
Νεώτερα από το μέτωπο του ΦΠΑ δεν έχουν υπάρξει. Η πλευρά των δανειστών επιμένει στο μοντέλο των δύο συντελεστών (πιθανότατα 11% και 23%) και η ελληνική πλευρά θέλει τρεις συντελεστές με 7%, 14% και 22%. Προς κατάργηση τουλάχιστον με τη σημερινή της μορφή οδεύει η έκπτωση στα νησιά, ενώ εξετάζεται να υπάρξει ως αντιστάθμισμα μια διαδικασία επιστροφής φόρου για τους μόνιμους κατοίκους των νησιών που θα θιγούν.
Ασφαλιστικό
Η ελληνική πλευρά επιδιώκει να μεταθέσει τη συζήτηση για το ασφαλιστικό το φθινόπωρο, ώστε η όποια απόφαση να ενσωματωθεί στη μεγάλη συμφωνία. Από την πλευρά των δανειστών ζητούνται σκληρές παρεμβάσεις -περικοπή κύριων συντάξεων ακόμη και αύξηση ορίων ηλικίας- καθώς βλέπουν τη συνταξιοδοτική δαπάνη ως ποσοστό του ΑΕΠ να «ξεφεύγει».
Βασική ρήτρα των μνημονίων είναι να μην υπάρξει αύξηση του ποσού που απαιτείται για την καταβολή των συντάξεων πάνω από ένα όριο, το οποίο ήδη έχουμε πλησιάσει επικίνδυνα. Σε αυτή τη φάση, η διαφωνία έγκειται όχι μόνο στη ρήτρα μηδενικού ελλείμματος, την οποία η ελληνική πλευρά δε θέλει να εφαρμόσει (σ.σ γίνεται συζήτηση για εξεύρεση ισοδύναμων μέτρων που σημαίνει ότι το θέμα μεταφέρεται στο δημοσιονομικό), αλλά και στην απόφαση της Ελλάδας να αναστείλει την εφαρμογή του νόμου «Λοβέρδου-Κουτρουμάνη», με τον οποίο άλλαζε από 1/1/2015 ο τρόπος υπολογισμού των νέων συντάξεων.
Σημείο σύγκλισης αποτελεί η κατάργηση των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων (είτε με αλλαγή των ορίων ηλικίας, είτε με επιβολή «προστίμων» σε όσους αποχωρήσουν πρόωρα), ενώ η καταβολή της 13ης σύνταξης μάλλον μετατίθεται για τα Χριστούγεννα του 2016.
Εργασιακό
Οι ομαδικές απολύσεις αποτελούν από τις τελευταίες «κόκκινες γραμμές» της ελληνικής κυβέρνησης, την οποία δε φέρεται διατεθειμένη να περάσει. Είναι όμως πιθανή η μετάθεση της αύξησης του κατώτατου μισθού (σ.σ είναι ούτως ή άλλως προγραμματισμένο να γίνει σε δύο δόσεις) για την επόμενη χρονιά, ώστε να υπάρξει και η σχετική συνεργασία με τον Διεθνές Γραφείο Εργασίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου